Na het bekijken van zoveel videoclips begon het me op te vallen: De evolutie van de Microfoon. Natuurlijk lijkt het logisch dat de microfoon in de loop der jaren en door de decennia heen flink is veranderd. Het geluid uit de jaren 60 is immers niet het geluid van nu. Alle technische snufjes van het heden zorgen voor spatzuivere klanken. Met allerlei ondersteunende apparatuur en software programma’s worden tevens ontelbare effecten mogelijk. Zelfs het omgevingsgeluid wordt tegenwoordig tot een minimum gereduceerd voor een kraakhelder geluid.
De evolutie zit ‘m echter niet alleen in het geluid. Daarom schrijf ik vandaag over de mode evolutie van de microfoon als onmisbaar stijlelement.
De klassieke icoon
We beginnen met een icoon van formaat. De classical vocaal microfoon zoals hierboven afgebeeld. Je kent ‘m vast uit de clips van Elvis. Hij pakte de microfoon vast terwijl hij met zijn heupen de zaal tot verhitting bracht. Het ontwerp is tijdloos gebleken. De ouderwetse, robuuste styling en de chrome look maken deze microfoon nog steeds stylish gewenst. Op zeer retro-verantwoorde wijze zien we deze microfoon dan ook vaak nog terugkomen bij artiesten van allerlei muzikaal pluimage.
De Gouden
Dat kon beter dacht Leendert Huijzer, alias Lee Touwers. We kennen hem niet alleen van zijn ellenboog stootjes toen hij het allemaal weer clearly now zag. Hij zag het meer dan clearly. Zwaar glimmend en goud om precies te zijn. Hij was de eerste op de Nederlandse buis die structureel gebruikmaakte van een gouden microfoon. Het werd zijn handelsmerk.
De puntige
TopPop heeft ook een trendy duit in het zakje gedaan van de modieuze microfoon. In die tijd werd er in muziekprogramma’s overwegend geplaybackt omdat de microfoon nog met een draad aan een versterker verbonden moesten worden. Soms werd de draad gewoon niet ingeplugd voor het live gevoel, maar het was alles behalve live.
TopPop kwam daarom met een nieuwe microfoon, waarvan je eigenlijk niet wist of hij het wel of niet deed. Aan het uiteinde van de microfoon stak een soort aluminium draad van een centimeter of 10 schatten we zo in. Het zag er stoer, puntig en anders uit. Hulde voor TopPop voor deze modetreffer onder de microfoons.
De gepimpte
De sjaaltjes van Aerosmith zanger Steve Tyler, zorgden voor een nieuwe dimensie. Niet alleen om de microfoon zelf, maar ook om de standaard werden sjaals gehangen die zorgden voor de microfoon als kleurrijke accessoire.
Anderen volgden, zoals Joss Stone. Zij voegde er een aantal Perzische tapijten aan toe voor een informeel huiskamer gevoel tijdens haar concerten.
The Madonna
Madonna kwam tijdens haar Blond Ambition Tour op met een headset microfoon. Uiterst dansbaar omdat ze niet langer een microfoon in haar handen hoefde te dragen. Twee handen vrij gaf een nieuwe dimensie aan concerten en het showelement. Deze microfoon is inmiddels niet meer weg te denken en kent inmiddels handige kleinere varianten. Door haar introductie heeft deze microfoon als bijnaam ‘The Madonna’ gekregen.
Zo zie je maar: artiest worden is een combinatie van uitgekiende factoren, die bedoeld en onbedoeld tot in de perfectie zijn uitgevoerd. De microfoon als stijlelement levert daar onbetwist een bijdrage aan!
We hebben de clips waar de beschreven microfoons in voor komen nog eens op een rijtje gezet in een leuke afspeellijst.